رفیق شفیق

یا رفیق من لا رفیق له

رفیق شفیق

یا رفیق من لا رفیق له

قسم به عصر وزمان

بسم الله الرحمن الرحیم


والعصر ان الانسان لفی خسر الا الذین امنو وعملو الصالحات وتواصو بالحق وتواصو بالصبر


بنام خداوند بخشنده مهربان

به عصر سوگند، که انسانها همه در زیانند; مگر کسانى که ایمان آورده و اعمال صالح انجام داده اند، و یکدیگر را به (اداى) حق سفارش کرده و یکدیگر را به استقامت و شکیبایى سفارش کرده اند 


تفسیر نمونه: 


انسان ها همه در زیانند:انسان ها سرمایه هاى وجودى خود را چه بخواهند یا نخواهند، از دست مى دهند، ساعات، ایام، ماه ها و سال هاى عمر به سرعت مى گذرد، نیروهاى معنوى و مادى تحلیل مى رود، و توان و قدرت کاسته مى شود.


هر نفسى که انسان مى زند، یک گام به مرگ نزدیک تر مى شود،بنابراین هر ضربانى که قلب انسان مى زند، او را یک قدم به پایان عمر نزدیک تر مى سازد، و به این ترتیب، باید در برابر این زیان قطعى کارى کرد، که جاى خالى پر شود.

گروهى، سرمایه هاى نفیس عمر و زندگى را از دست مى دهند و در برابر آن مالى مختصر یا بسیار، خانه اى محقر یا کاخى زیبا، فراهم مى سازند.

گروهى، تمام این سرمایه را براى رسیدن به مقامى از دست مى دهند.

و گروه هائى، آن را در مسیر عیش و نوش و لذات زودگذر مادى.

مسلماً، هیچ یک از اینها نمى تواند بهاى آن سرمایه عظیم باشد، بهاى آن فقط و فقط رضاى خدا و مقام قرب او است.


پ.ن:

سوال:هر کدوم از ما در برابر سرمایه عمر و نیرو وجوانی که صرف کردیم چی به دست آوردیم؟؟؟



نظرات 14 + ارسال نظر
راحله سه‌شنبه 29 فروردین‌ماه سال 1391 ساعت 09:59 ق.ظ http://tarannomesepid.blogsky.com/

سلام دوست بسیار عزیزم،

سوال خیلی خیلی جالب و قشنگی بود. فکر می کنم بهترین چیزی که در مقابل این گذر عمر می توانیم به دست بیاوریم اینه که سعی کنیم با تمام وجود از نیروها، استعدادها و قابلیتهایی که خدا در اختیارمون گذاشته برای رسیدن هرچه بیشتر به تکامل تلاش کنیم، هر کس به نوعی و با توجه به تواناییها و شرایطش.
خدا هم خودش گفته : از هر کس به اندازه ظرفیتش انتظار داره.

شاد باشید

سلام عزیزم

درسته منم همین جور فکر می کنم اما چیزی که هست اینه که من 'گاهی به اینی که فکر می کنم عمل نمی کنم یعنی خیلی راحت سرمایه عمر ووقتی که دارم هدر میدم


ممنون از حضور ونظر خوبتون

باشو سه‌شنبه 29 فروردین‌ماه سال 1391 ساعت 10:41 ق.ظ

سلام .فقط موی سپید وروی سیاه

سلام عمه عزیزم

انشالله که خدا با فضل ورحمت بی انتهاش با ما رفتار می کنه

ابراهیم ... آفتاب جماران سه‌شنبه 29 فروردین‌ماه سال 1391 ساعت 07:14 ب.ظ http://jamaran110.blogfa.com

سلام


عالی عالی

انسان ذاتا دنبال انتفاع هست
اونم از نوع خفن:
خلق الانسان هلوعا


حالا واقعا این سؤالتون جا داره: توی این معامله چی دادیم چی گرفتیم؟ (ان الانسان لفی خسر)

جالب اینجاست که خدا به عصر قسم هم میخوره. خدایی که دروغ نمیگه برای فهمیدن ما آدما قسم هم خورده.
اونم به چی؟
به عصر
حضرت امام(ره) -اگه اشتباه نکنم توی کتاب جهاداکبرشون ـ میفرمان: منظور از این عصر ، عصاره ی اعصار حضرت ولی عصر هست.

سلام

ممنون

توضیحاتتون همیشه عالیست استفاده کردم


ممنون از حضور ونظر ارزشمندتون

آسمان چهارشنبه 30 فروردین‌ماه سال 1391 ساعت 08:31 ب.ظ http://asemaneabietanha.blogfa.com/

سلام دوست عزیزم

ممنونم که بهم سر زدی و فراموشم نکردی ببخش که خیلی دیر بهت سر میزنم و شرمندم که آدرس جدید رو نداده بودم
از مطالب وبلاگت همیشه سود میبرم ممنونم از زحماتت
دوستون دارم دوست گلم

سلام آسمان عزیز

خوشحالم که هستین امیدوارم سالم وشاد باشی دوست خوبم


ممنون

باشو جمعه 1 اردیبهشت‌ماه سال 1391 ساعت 02:25 ب.ظ

سلام عصربخیر.کم پیدایی فکرنکن فراموشت میکنما زیرابی میری نمیای پیشم؟انشالله موفق باشی وسربلند

سلام شب شما هم بخیر

من که میام عمه جون خودم

سالم وشاد باشید

باشو جمعه 1 اردیبهشت‌ماه سال 1391 ساعت 10:06 ب.ظ

سلام کم پیدایی جونم مثل قبل نمیای .میذارم به حساب مشغول بودن درکار...ضمنا یعنی طفره رفتن اصل مطلبو نگفتن ...همین

سلام

ممنون بابت توضیحتون خیالم راحت شد

نگران بودم نکنه کاری کردم شما ناراحت شدین

من که یه عمه بیشتر ندارم

آسمان شنبه 2 اردیبهشت‌ماه سال 1391 ساعت 08:12 ق.ظ

مهر دل ما مدام، تقدیم شما

عمری که شود به کام، تقدیم شما

پیدا نشد آن هدیه که در شأن شماست

یک باغ گل سلام، تقدیم شما

سلام عزیزم


سالم وشاد باشید

نجمه شنبه 2 اردیبهشت‌ماه سال 1391 ساعت 05:19 ب.ظ http://man-khodam-khodam-90.mihanblog.com

سلام فاطمه جون
ببخشید فراموش کردم اسم تورو بنویسم
مرسی عزیزم

سلام نجمه خانم

اشکالی نداره من شوخی کردم

ی دوس یکشنبه 3 اردیبهشت‌ماه سال 1391 ساعت 01:19 ق.ظ http://asemane-tabdar.blogsky.com/

سلام
مطلب بسیار زیبایی تو این پستت قرار دادی ولی سوالت هم سخته
هم بازم سخته
باید درموردش فک کنم و اصل مطلبو بعدا بهت بگم
اونم در گوشی.......
مرا عفو بنومایید

سلام لیلی جان

کجایی تو؟

فکر کن باشه منتظرم

حالا گریه نکن

باشو یکشنبه 3 اردیبهشت‌ماه سال 1391 ساعت 12:50 ب.ظ

سلام .اتفاقا هربارمیرم ولی بدربسته میخورم مطالبش بازنمیشه وقتی هم بازمیشه نظرات نمیره یعنی قطع میشم .واسه همین فقط تلاش میکنم ومیخونم اتفاقا برات نوشته بودباکلمه بهاری حال نمیکنم وقتی گذاشت طوفانی ویا مطالبشو سیستمش بهم ریخت همه رومیخونم اما نظرنمیشه گذاشت میخوای همین نظرو تاییدکن بیادبخونه .من باوب ایشون و فصل رویش همین مشکلودارم .

سلام عزیزم

جواب عمه جون به دونده طوفانی

دونده یکشنبه 3 اردیبهشت‌ماه سال 1391 ساعت 06:38 ب.ظ

ممنون که بهم گفتین
حدس زدم از قالبم باشه
عوضش کردم(هرچند که خیلی از قالب کنونی خوشم نمی اد ولی به خاطر باشو مهربون !)
امیدوارم بازم بتونم از کامنت های مفیدش استفاده کنم

قابل توجه عمه جان

دونده یکشنبه 3 اردیبهشت‌ماه سال 1391 ساعت 06:42 ب.ظ

دوباره عوضش کردم و قالب محبوب قبلی ام رو گذاشتم. هرچند که تم مشکی رو ترجیح می دادم

بازم قابل توجه عمه جان

باشو یکشنبه 3 اردیبهشت‌ماه سال 1391 ساعت 10:31 ب.ظ

سلام .فاطمه جونم ممنونم عزیزم

سلام عزیزم

ابراهیم ... آفتاب جماران دوشنبه 4 اردیبهشت‌ماه سال 1391 ساعت 05:01 ب.ظ http://jamaran110.blogfa.com

سلام

دعوتید.... فاطمیه... چه میخواهیم؟

سلام
چشم اومدم

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد